sunnuntai 14. elokuuta 2011

Changes

Tämä viikko oli ensimmäinen kokonainen viikko, jona olen noudattanut treeniohjelmaa (syyskauden sellaista). Päätin aloittaa mahdollisimman kevyellä variaatiolla, ettei kroppa joudu heti kauden alussa shokkitilaan ja pidin tällä viikolla kaksi lepopäivää. Treeniin sain aikaa kulumaan 7 tuntia. Todennäköisesti vedän ensi viikollakin vielä viiden päivän treeniviikkoa, koska olen nössö. ;)

Kävin tänään juoksemassa vähän yli tunnin lenkin pienellä intervalliharjoituksella ja sain etureiteni hienosti jumiin: en meinannut jaksaa polkea pyörällä töihin sen jälkeen. Onneksi töissä sain vähän venyteltyä kinttujani ja paluumatkalla ei ollut enää mitään ongelmia, eikä reidet tunnu yhtään kipeiltäkään.

Tämän vuoden puolella olen oppinut pitämään juoksemisesta. Aina ennen juokseminen on ollut välttämätön paha ja olen saanut houkutella itseäni jokaiselle lenkille. Monesti harjoitusohjelmaan kuuluva lenkki on myös korvattu lajitreenillä, koska se on tuntunut mielekkäämmältä. Mutta nyt ei ole enää ollut sitä ongelmaa, vaan olen lähtenyt juoksemaan hyvällä fiiliksellä. Ehkä se on tottumuskysymys tai ehkä olen vaan tsempannut itseäni tähän tarpeeksi. Tämä mielenmuutos voi toki myös johtua siitä, että juoksukunto on parantunut huomattavasti, eikä juokseminen tunnu niin raskaalta kuin ennen. Minulle ei tule enää sitä luovutusmielialaa 12 minuutin kohdalla, niin kuin on aina ennen tapahtunut.

Tämän vuoden puolella on tapahtunut muitakin muutoksia ihan huomaamatta, nimittäin ruokavaliossa. Olen vähentänyt kahvin juomista ja melkeinpä kokonaan korvannut sen teellä. Ennen tuli juotua helposti 5-7 kuppia kahvia päivässä ja nyt juon maksimissaan pari pientä kupillista viikossa. Olen myös vähentänyt punaisen lihan syöntiä, eikä välttämättä kuulu edes joka viikko ostoslistalle. Lisäksi suomen suosituin leipä on jäänyt kaupan hyllylle ja olen siirtynyt kokonaan 100% ruisleivän syöjäksi. Toiveissa on ollut myös löytää jotain millä korvata valion vähäkalorinen mehukeitto, jota tulee laitettua maitorahkaan. Mehukeittohan on sokeriton, mutta ne lisäaineet arveluttavat. Mitä siis tilalle?

Ruokavaliosta puheenollen, tämä viikko on vedetty kevennetyllä versiolla kesän syöminkeihin verrattuna ja hyvin on mennyt! Olin varma, että minulla olisi koko ajan nälkä kun teen paluuta normaaliannoskokoihin ja rytmiin, mutta hyvällä fiiliksellä ollaan menty ja helppoa on ollut. Kevyempi olo on ollut heti ensimmäisestä päivästä lähtien. En vaan jaksa ymmärtää, että miksi ne annoskoot suurenevat kesän aikana, kun ei kuitenkaan oikeasti tarvitse niin paljoa syödä... Hullun hommaa.

Töiden suhteen koko viikko on ollut hel-ve-til-li-nen ja mollin sivuilla on vierailtu ahkerasti. Toivottavasti ensi viikolla aurinko paistaisi risukasaankin ja tuo ylimääräinen elin lähtisi otsasta.

Muutosten kunniaksi teinivuosieni suurin rakkaus:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti