torstai 3. maaliskuuta 2011

Pikkuhiljaa..

Tänään aamutreeni tökki hieman, aloin epäillä etten vieläkään ollut selvinnyt "flunssastani" ja päätin että pidän vielä lepoa pari päivää. Itseasiassa minullahan olisi ollut keskiviikkonakin vielä lepopäivä, mutten tajunnut sitä kuin vasta tänään vilkaistessani kalenteria. Olin siis liian hätäinen! Tänään koko päivän tuntunut pahalta keuhkoissa ja muutenkin epämukava fiilis, sieltä se tulee kuulkaas pikkuhiljaa tämä flunssa! Lämmötkin olen saanut nousemaan yli 37:n, kun normilämpö on 36,6. Onneksi huomenna on vapaapäivä.


Jatkaakseni viime postauksen haaveiluteemaa täytyy sanoa, että nyt olisi hienot kelit hiihtää! Harmi vaan, etten omista suksia. Liekköhän löytyisi alennuksesta..? Minulle tulee joka kevät aina ikävä hiihtämään, kun nuorempana niin tykkäsin siitä. Sitten joskus pakollinen kouluhiihto tappoi sen kaiken ilon ja se jäi siihen. Oikeastaan minua ei edes harmittanut se kouluhiihto, vaan menin ehkä enemmänkin massan mukana... Kaikki inhosivat hiihtämistä, joten en minäkään siitä voinut tykätä. Ihailtava asenne ;)


Minä tykkäsin kouluaikaan oikeastaan kaikesta koululiikunnasta. Kaikki oli mukavaa. Ainoastaan joskus ala-asteella 3-4 luokilla vähän joskus tökki, kun meillä oli niin negatiivisen asenteen omaava liikunnanopettaja. En ole varma miksi, mutta minulle on jäänyt sellainen kuva, että hän ei pitänyt minua juuri minään. En muista mitään tiettyä tapahtumaa tai mitään mitä hän olisi sanonut, mutta tällainen tunne tästä opettajattaresta on jäänyt elämään. Hän on yksi niistä ihmisistä, joiden naamaan tekisi mieli käydä hieromassa SM-hopeamitaliaan ja edustusjoukkuekutsuaan.

Muuten minulla on ollut ihan mukavia liikunnanopettajia, yleensä vähän lihavamman puoleisia kylläkin, mikä on aika jännä juttu sinänsä. Onko tässä käytössä se "Tee niin kuin minä sanon, älä niin kuin minä teen"-ohje? Opettajat kannustavat lapsia/nuoria liikkumaan, mutta unohtavat tehdä niin itse. Lukioaikaan tosin minulla oli ihan liikunnallisen oloinen liikunnanopettaja, mutta se varmaan johtui siitä, että hän oli vielä melko nuori. Pikkuhiljaa opettajan mittoihin.

Hän oli kyllä ehdottomasti paras ja monipuolisin liikunnanopettaja mitä minulla on ollut. Hän myös ymmärsi ryhmämme kilpaurheilijoita, jotka joutuivat välillä (itseni mukaan lukien) soveltamaan niitä tunteja omien harjoitusohjelmiensa mukaan. Hän oli myös kannustava kaikkia kohtaan ja kuunteli ryhmää sen suhteen, mitä tunneilla tehtiin. Piristävä tapaus kaikkien työhönsä kyllästyneiden joukossa.

Lukioaikaan olin varma, että minusta tulee isona liikunnanopettaja.

- - -

Päivän piristykseksi voin kertoa, että lukioliikuntatuntien kohokohta oli minulle ehdottomasti se, että "voitin" (ei se mikään kilpailu ollut - eiPÄ) koko valinnaisen liikuntaryhmän (tyttöjä ja poikia) liikuntatesteissä. Sain joka osa-alueelta 10, eikä kukaan muu siihen pystynyt. In your face, succers!

5 kommenttia:

  1. Ilman muuta ostamaan sukset hei! Kevät tulee niin joka tasosia löytyy varmasti halvalla :) Ainakin Treen seudulta löytyy useampia paikkoja mistä saa ihan hyväkuntoisia käytettyjä vermeitä.

    Oon elänyt siinä käsityksessä, että kamppailulajien harrastajat tykkää treenata PALJON, minkälaisissa tuntimäärissä kuukaudessa sielläpäin suurin piirtein liikutaan? :)

    VastaaPoista
  2. Mua kiinnostaisi, että mitä määrää esim. juuri kuukaudessa pidetään paljon treenaamisena. Tai tietenkin se varmaan ihan riippuu siitä, kenen näkökulmasta katsotaan. Toisen mielestä 4krt/vko on kova tahti ja toisen mielestä ihan kevyttä.

    Itse treenaan keskimäärin 6-9krt/vko, eli pidän yleisesti ottaen yhden lepopäivän viikossa, toisinaan kaksi. Lisäksi teen ohjaukset 2krt/vko, joissa tulee välillä tehtyä ylimääräistä, mutten laske sitä kuitenkaan harjoitusohjelmaan mitenkään. Ne toki voisi laskea vähintään palauttavina harjoituksina.

    Laskeskelin arviota neljälle viikolle, niin riippuen miten kovia viikkoja tekee, arviot menisi johonkin 47-50h. Jos tekisi koko ajan kevyellä ohjelmalla, niin siitä tulisi neljälle viikolle 36h. Lisäksi tietysti kuljen kaikki treenimatkat joko kävellen tai pyörällä, niin tuleehan sitä liikuttua ihan kivasti.

    Vertailun vuoksi, minkäslaisissa tuntimäärissä siellä mennään? :)

    VastaaPoista
  3. Oho, noi tunnit vie ainakin sinne 500 harjoittelutuntiin vuodessa, mikä lähentelee jo vissiin ammattilaisten reenimääriä. Tai ainakin muutamien satojen tuntien päähän niistä, lajeista riippuen :D

    Omat kerrat viikossa on 5-6 normaalisti, 2 kertaa päivässä en juurikaan tee koska siitä en vain ole palautunut tarpeeksi nopeesti :/ Tunnit taas riippuu tosi paljon aerobisen tekemisen määrästä, 25 ja 35 välillä pääosin pyöritään kuussa.

    Tietysti kesälämpimillä tuolee vietettyä varmaan 50 tuntiakin ulkona kentällä, mutta se on niin rentoa tekemistä ja auringosta nauttimista myös, että tuntien laskeminen on turhaa :D

    VastaaPoista
  4. Heh, joo. Kyllä sitä saa ihan tosissaan tehdä töitä jos aikoo menestyä. Ja näyttöjä olisi annettava, jos meinaa kansainvälisiin kehiin päästä. Kiva olisi myös kantaa sieltä sm-kisoista vihdoin se kultainen hely kotiin, kun väärää väriä ollaan sieltä haettu jo 4 kertaa. ;)

    VastaaPoista
  5. Ohhoh! Ei muuta kun hyviä reenejä sitten! Ja mitä enemmän reenaa, sitä onnekkaammaks tulee myös ;)

    VastaaPoista